Podcast Programisty Odcinek 10

Zapis tekstowy 10 odcinku podcastu programisty. Możesz uczestniczyć w jego uzupełnianiu. W tym celu naciśnij przycisk "Edytuj" na dole po prawej i dopisz dalszy fragment podcastu. Nie musisz się rejestrować ani logować!

Witam w dziesiątym odcinku Podcastu Programisty.

W tym odcinku opowiem o rzeczach, które ostatnio mnie zainteresowały i zacznę od strony podkast.pl, gdzie chyba wszystkie podcasty polskie i jest tych podcastów 191, w tym jeden to ja. Na tej stronie, poza tym, że są podane te podcasty, podane są również programy i strony gdzie można cos do podcastu znaleźć, czyli jak zrobić swój podcast. Tutaj właśnie pojawił się temat „jak robić to co robię” – ja albo inni podcasterzy. Jest blog twórców Podkastu. Jest tez filmik, który pokazuje co to jest podcasting, bardzo fajna seria, podoba mi się.
Jest taka strona, która ma muzykę do podcastów i nazywa się Podsafeaudio, ale nie jestem na 100% pewien.

Druga rzecz, o której chciałem powiedzieć, to dzisiejszy news na sfora.pl – „Hiszpania wyśle do Afryki milion prezerwatyw”, „Ściągasz filmy lub muzykę z sieci – Unia odłączy Ci Internet”, „Fotoradary niezgodne z konstytucją”. Co by tu wybrać? O czym opowiedzieć?
Tak! „Ściągasz filmy lub muzykę z sieci – Unia odłączy Ci Internet” – klikamy w ten artykuł z Rzeczpospolitej i ten artykuł mówi tak, cytuję: Projekt rezolucji zaostrzającej prawa autorskie w Unii Europejskiej, to jeden z najbardziej kontrowersyjny z dokumentów, nad którym pracował Parlament Europejski. Rezolucja znana jako Raport Mediny mówi o zdelegalizowaniu sieci Peer 2 Peer”.

Co to jest Raport Mediny? Może od początku – więc Parlament Europejski co jakiś czas zleca wykonanie tzw. raportów, nad którymi potem głosuje. Raportów na temat praw autorskich powstaje masę, dlatego, ze Unia Europejska w odróżnieniu od naszego rządu szuka rozwiązań jak pogodzić potrzeby firm, które produkują cos w Internecie, np. muzyka, video z potrzebami ludzi, którzy potrzebują dostępu do kultury, po prostu do kultury. Internet umożliwia szybszy dostęp do twórczości kulturalnej, ale z drugiej strony trzeba obmyśleć jak to ze sobą pogodzić. Unia Europejska zleca wykonywanie raportów, analiz itp. Dzięki temu wiemy mniej więcej w jakim kierunku to może iść. Raport Mediny jest jednym z takich raportów, jest też inny raport, o którym w tym artykule nie ma ani słowa. Jest to Raport Guy Bono, raport ten został przegłosowany w Parlamencie Europejskim, było 314 głosów za i 297 przeciw. Raport ten mówi między innymi, że wzywa Komisję Europejską i kraje członkowskie do unikania środków sprzecznych z prawami obywatelskimi i prawami człowieka takich jak odcinanie od Internetu.

Ogólnie raport ten mówi, że odcinanie od Internetu ni jest rozwiązaniem problemu piractwa i sieci Peer 2 Peer. W każdym bądź razie wskazuje na to, został przegłosowany przez UE, która jest przeciwko odcinaniu osób od Internetu, jeżeli uważamy, że Parlament Europejski to jest UE. Natomiast dalej w tym artykule czytamy, że jeszcze ostrzejsze rozwiązanie przewidział francuski parlament. Powstał tam projekt ustawy, który przewiduje odcinanie, nawet na rok Internetu użytkownikom, którzy naruszają prawo. Zostało ono przegłosowane przez senat francuski i ma poparcie Komisji Europejskiej, przy czym nie ma poparcia Parlamentu Europejskiego.

Teraz pytanie co jest ważniejsze? Czy Komisja czy Parlament Europejski? Chyba jest jasne, że Parlament. W każdym bądź razie raporty takie powstają, u nas niektóre firmy już wprowadzają sobie takie prawa w regulaminach, tzn. takie zasady, które są według mnie sprzeczne z prawami człowieka, prawami obywatelskimi, z konstytucja itd. Mam nadzieje, że niedługo zapisy o odcinaniu internatów zostaną zapisane na listę klauzul zakazanych, co oznacza, że zapisy takie nie będą mogły w umowach. Miejmy nadzieję, że tak niedługo się stanie. Wracając do tematu Peer 2 Peer. Raport Mediny został przygotowany przez Ortegę, to jest przedstawiciel partii socjalistycznej, ma 73 lata.

Myślę, że nie ma za bardzo pomysłu na to jak pogodzić potrzeby ludzi, społeczności z potrzebami wytwórców contentu i mam nadzieję, że pomysł ten zostanie odrzucony a tekst, który pojawił się na Sforze ma za zadanie, nie wiem, wzburzyć krew? W każdym bądź razie warto by było mówić o wszystkich raportach jakie powstały i starać się przekazać więcej wiedzy na temat całego problemy, a nie tylko podburzać krew tym, że nagle cos zostanie zablokowane, że odetną Internet itd. Komentarze mówią o tym, że ludzie nie mają za bardzo informacji o tym jakie są jeszcze inne raporty, jak to wszystko wygląda i tutaj zabrakło tego, w tym artykule. Może jeszcze jakiś cytat odnośnie sieci Peer 2 Peer, zapis „zdelegalizowanie sieci P2P” najwięcej kontrowersji wzbudza, nie dziwie się w sumie.

Zdelegalizowanie technologii P2P, dlatego, że ktoś nie potrafi dostosować swojego modelu biznesowego do tego, że powstał Internet? „20lat temu powstał Internet i jeszcze nie wiemy jak tam zarobić na tym, nie wiemy co z tą muzyką, ludzie ściągają, ta muzyka tam krąży, my nic na tym nie zarabiamy.. Zaraz, ale w Stanach jest iTunes, hmm co oni tam robią? Co to jest za strona, która się nazywa iTunes?”. Jest to strona, która jest dostępna w Stanach, ciekawe, ze u nas jeszcze nie powstała taka strona, tzn. powstają takie strony, ale jeszcze nie ma nic takiego na poziomie iTunes, może coś się wybije. Na iTunes można kupować muzykę, można kupować filmy bardzo tanio.

Twórcy, którzy tam umieszczają swoje materiały sa bardzo zadowoleni i np. NBC zarabia krocie na iTunes, jest taki link, taki artykuł, który dodam do tego podcastu mówi o tym, że „Amerykańska grupa medialna, NBC Universal, sprzedała w ciągu ostatnich dwóch tygodni ponad milion programów w iTunes”. Wiadomość ta została podana przez firmę Apple, programy były dostępne od 9 września, czyli od dnia pojawienia się aktualizacji iTunes. Jest to informacja z września 2008r., ale jednak pokazuje, że nawet milion programów x 1 dolar = milion dolarów. Dokładnie nie wiem jakie to są kwoty, chyba ok. 2$ za film. W każdym bądź razie sa to ogromne kwoty i niektórzy potrafią się dostosować do tego, ze jest takie cos jak Internet i można tam tez zarobić.

Poza tym nie tylko dostawcy są zadowoleni, ale też odbiorcy, bo mogą mieć dostęp szybciej, bo jeżeli chcę posłuchać muzyki i nie jestem takim miłośnikiem, który kupowałby pełno płyt i układałby je na półeczce. Chciałbym sobie szybko ściągnąć muzykę z jakieś strony i mam za to zapłacić 1zł, 2zł lub nawet 5zł, ale mogę ją szybko ściągnąć i posłuchać bez żadnych problemów, to będzie z pożytkiem dla mnie, z pożytkiem dla twórcy, więc gdzie tu jest problem? Nie ma go, tylko trzeba zastanowić się nad tym, jest duże pole możliwości. W każdym bądź razie nie ma się co emocjonować tym Raportem Mediny, jest Raport Guy Bono, który jest bardziej zrównoważony powiedziałbym, nie jest taki radykalny i można z niego wyciągnąć więcej informacji. Najlepiej przeczytać oba raporty i mówić o tym co jest w nich napisane innym osobom a nie tylko rzucać takie hasła.

To jest jeden z tematów, który mnie zainteresował. Poza tym na Sforze są tez inne, np. „Papierosy znikną z półek” Hmm.. Chcą odzwyczaić nas od palenia, będą sprzedawane z pod lady, nie ważne. „Hiszpania wysyła milion prezerwatyw do Afryki”, „Fotoradary niezgodne z konstytucją” – to akurat jest tylko takie hasło, w środku okazuje się, że artykuł jest zupełnie o czymś innym. „Hiszpania wysyła milion prezerwatyw do Afryki” – to pewnie tez zupełnie o czymś innym.

W każdym bądź razie co mnie interesuje ostatnio, umieściłem nowy filmik o niespodziankach w Open Office, programiści Open Office umieścili ukryte rzeczy jak gra i poza tym parę zdjęć i innych zabawnych rzeczy, zachęcam do oglądania. Obserwuje ostatnio to, co dzieje się w gadu-gadu, jest nowa wersja, pojawiła się wersja na iPhone, możliwe, że zmienię komunikator z AQQ na GG, dlatego, że AQQ w ogóle się nie rozwija prawie, takie odnoszę wrażenie, zawiesza się coraz częściej, nie ma żadnej integracji, nie wiem, jakoś tak to AQQ przestaje mi się podobać, robi się niewygodne, za dużo pamięci używa, możliwe, że wywalę je i wrócę do GG, nie wiadomo. Cos będę musiał z tym zrobić.

O czym chciałem powiedzieć jeszcze dzisiaj.. Tak patrzę na to, co dzieje się w Internecie, tak jak ostatnio oglądam dużo na zagranicznych serwisach żeby wiedzieć co dzieje się na świecie,, w technologii i w Internecie, czyli SNBC, CNN, BBC itd. NO i jeżeli u nas powiedzmy na topie mówienie o naszej-klasie, ewentualnie o Facebooku, to zagranicą Facebook nie jest już taki interesujący, wszyscy gadają o Tweeterze. Teraz już pojawiają się artykuły jak można np. zrobić biznes na Tweeterze itd. Czyli tzn., że to już jest jakąś końcowa faza? Ciekawe co będzie następne po Tweeterze za granicą, op czym będą pisać serwisy z newsami. Taka jest różnica, u nas serwis społecznościowy związany ze szkołami, a zagranica już Tweeter, czyli szybkie, krótkie informacje.

U nas szybkie, krótkie informacje oferuje Pinger, Blip i Flaker m.in. i inne strony, nie mniej ciekawe, ale te trzy są największe. Największy z nich jest Pinger, ale mogę się mylić, dlatego, ze Blip tez ostatnio dobrze prosperuje, ma najwięcej osób zgodnie z Alexą ma 5x więcej odsłon niż Blip i Flaker. Polecam tez Bipera dlatego, że się rozwija. Ostatnio napisałem program, na razie taki prosty, w sumie taka jes idea, do wysyłania wiadomości na Pingera. Program nie wymaga instalacji, umieszcza się w postaci ikony obok zegarka. Gdy kliknie się na tę ikonę można wpisać jakiś tekst, link itd. kliknąć enter i wiadomość leci na Pingera, automatycznie. Nie trzeba otwierać strony, nie musze mówić chyba, ze jest to bardzo wygodne, mieć taki program, polecam wszystkim. Będę rozwijał go dalej, mam masę pomysłów, czekam na Wasze – można je umieszczać na stronę User Voice, która specjalnie założyłem do tego celu. Więcej na moim profilu na Pingerze – tomaszs.pinger.pl.

Chciałem poruszyć jeden temat, ten podcast jest tworzony przez programistę, czyli musi być temat programistyczny. Obserwując ostatnie wydarzenia doszedłem do wniosku, że systemy operacyjne nie są już takie interesujące jak kiedyś. Windows, Linux, Unix, Mac – ciągła walka między nimi, trakcje, flamy, użytkownicy, którzy między sobą dyskutują, kłócą się, na temat tego, który system jest lepszy. Zupełnie z innej strony przychodzi taki serwis jak Google, tworzy swoje usługi, swój pakiet biurowy, są tez inne pakiety biurowe on line – Zoho??, nie trzeba mówić jakie jest to wygodne, kiedy trzeba edytować dokument w pracy i mieć do niego dostęp z domu.

Nie trzeba nosić ze sobą żadnego pen drive, dysków, wystarczy dostęp do Internetu. W ten sposób zostają usługi internetowe i tak się zastanawiam jak bardzo zostaną systemy operacyjne zdeprecjonowane, dlatego, ze ten rozwój pokazuje, że w pewnym momencie systemu operacyjnie nie będą musiały mieć w sobie już żadnych innych aplikacji, tylko przeglądarkę internetowa i to wszystko. Czyli jakby od takiego etapu kiedy maszyny klienckie, systemy były po prostu potężne, ogromne procesory, duże dyski przechodzimy do czasów, kiedy w sumie takich wymagań nie ma i takie komputery mogą pełnić jakaś ważna rolę, ale też urządzenia przenośne, czyli notebooki, netbooki, iPhone, Pocket PC, PDA itd. i ten system operacyjny schodzi na drugi plan, stapia się jakby ze sterownikami, z problemem sterowników.

Zastanawiam się po prostu jak daleko to pójdzie, bo jeśli systemy operacyjne nie będą tak ważne, to nikt nie będzie aż tyle płacił za nie, żeby je mieć. W takim momencie ekskluzywne systemy, za które trzeba słono płacić mogą mieć problemy. W świecie sterowników problem jest rozwiązany pośrednio, bo społeczność pisze sterowniki też, Open Source.

Ciekawe jak t obędzie z systemami operacyjnymi, w każdym bądź razie myślę, że odchodzą już do lamusa. Odchodzi do lamusa taki trend, że twórcy systemów są tymi przodującymi, którzy popychają tę branżę na przód. Myślę, że to już powoli traci na swojej wartości. Jeśli powstanie nawet Windows 7, który będzie miał nie wiadomo jakie dodatki, czy ktoś w ogóle będzie ich używał, jeżeli one nie są w oknie przeglądarki internetowej. Takie właśnie rzeczy ostatnio przykuły moja uwagę.

Chciałem jeszcze powiedzieć, że jeżeli chodzi o tworzenie aplikacji deskopowych, czyli na komputer są świetne środowiska, świetne programy, w których można robić programy a jeżeli chodzi o środowisko internetowe, to wszystko jest jeszcze w powijakach, bardzo ciężkie, niewygodne. Jest masa problemów, bo są różne przeglądarki, mało standardów, tak jak kiedyś z systemami operacyjnymi i tutaj też czekamy na jakąś rewolucję, aż ktoś zrobi jakieś środowiska, które będą bardziej ułatwiać tworzenie aplikacji webowych, wprowadzanie jakiś standardów.

Wiadomo, że to są takie problemy jak np. bezpieczeństwo danych, walidacja danych prowadzonych przez użytkowników, procesy, przechowywanie plików w danych bazach, przenoszenie tego – to jest masa rzeczy do rozważenia jestem ciekaw jak zostanie to zrealizowane. Myślę, że będzie to trend na najbliższe lata i w sumie chciałoby się nie robić nic w Internecie i poczekać ąz takie narzędzia powstaną, ale nie zawsze się tak da.

Po drugie Ci, którzy teraz wejdą w tę branżę, to najwięcej na tym zyskają, przez to, że będą pierwsi. Nie mówię tutaj o samych stronach internetowych, ale o usługach dla innych twórców stron, mało tego jest i stron takich również jest mało, ciekawy kierunek na rozwijanie – twórców stron jest dużo i można czytać o tym ile tych startupów powstaje w Polsce, np. na biznes.pl ostatnio o tym pisali. Kto im dostarcza tych usług? Jeszcze tego nie ma za dużo, ale mam nadzieje, że będzie więcej.

To by było na tyle w tym odcinku, wiem, długi odcinek w porównaniu do ostatniego. Mam nadzieje, że dobrze się słuchało. Może w następnym odcinku będzie rozmowa dwóch osób, a jak nie, to będę wracał do standardowego trybu mówienia, czyli przygotuje sobie co chce mówić najpierw.

Dziękuję i do usłyszenia.

Podcast w wersji dźwiękowej

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License